petje op petje af
Naam activiteit: Petje op, petje af
Aantal personen: geen limiet, je kunt ieder voor zich laten spelen maar ook groepjes maken.
Datum ingevoerd: 17-03-2011
Doel: Het doel van deze activiteit is om te werken aan het groepsproces en samen een activiteit doen. Je kunt er voor kiezen om bij deze activiteit ieder apart te laten spelen maar ook groepjes maken. Leren naar elkaar te luisteren en uit laten praten. |
Doelgroep (leeftijden): Van 10 t/m 19 jaar. Ouder kan ook alleen pas dan de vragen aan het leeftijdsniveau aan.
|
Benodigdheden: - Vragen (aangepast aan de leeftijd). – zie bijlage - Petjes (aangepast aan het aantal deelnemers). - Eventueel klein prijsje voor de winnaar. - Iets om bij te houden wie welke punten scoort. (bord, blaadje, iets tastbaars bijv. bonen, fiches). |
Uitleg activiteit: Het is de bedoeling dat je de jongeren vragen stelt en daar moeten zijn antwoord op geven. Door hun petje op te doen of af te laten geven ze het antwoord. Deze telling hou je bij door middel van fiches of iets gelijks, zodat je het spel eerlijk houdt en het overzicht. Tel op het einde de fiches en je weet wie er gewonnen heeft. Stel de vragen met bepaalde spanning en humor zodat het niet eentonig wordt voor de jongeren. Kijk in je voorbereiding ook even over eventuele extra aandachtspunten zijn voor jongeren waar je rekening mee moet houden (Bijv. teruggetrokken, op de voorgrond, hoogbegaafdheid, opdringerig enz). |
Planning tijdsduur: Vooraf: Bedenk vragen passend bij de leeftijd en werk deze uit, zorg voor genoeg petjes en voor een eventuele beloning. Inleiding: ± 5 minuten In de inleiding vertel je even wat je verwacht van de jongere, wat ze moeten doen en wat de spelregels zijn. (Rekening houden met elkaar, niet schreeuwen, roepen of door elkaar heen praten). Je vertelt dat je vragen gaat stellen en dat ze daarbij hun petje op moeten doen als ze vinden dat het antwoord wat daarbij hoort goed is en hun petje af moeten doen als dat antwoord goed is. Kern: ± 20 minuten Het stellen van de vragen en het geven van de antwoorden, sta niet te lang stil bij de antwoorden er is geen discussie over mogelijk. Afsluiting: ± 5 minuten Tel de fiches en kijk wie er gewonnen heeft, vraag wat de jongeren van de activiteit vonden en ontvang feedback. |
Aandachtspunten activiteit: - Zorg dat het eerlijk verloopt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het uitdelen van fiches wanneer een vraag goed beantwoord is of in ieder geval de score bij te houden. - Zorg dat je van te voren regels op stelt: Bijv. niet het antwoord roepen, duidelijk laten zien of je het petje op of af hebt, niet schreeuwen, luisteren naar de vragen die gesteld worden. - De vragen niet te moeilijk maken, dus aanpassen op het leeftijdsniveau en belevings- en denkwereld. Pas dit aan door gemakkelijke vragen er tussen te stoppen en hele moeilijke (waarbij bijna niemand het antwoord kan weten). Zo maak je verschil tussen eventuele hoogbegaafdheid en een achterstad. Zo voelt als het goed is niemand zich achtergesteld. - Hou de sfeer en humor erin. Sfeer breng je in door af en toe wat grapjes te maken en het leuk te houden, niet te serieus. - Merk je dat er teveel vragen zijn, rond het dan af. - Hou de sportiviteit in de gaten. Bewaakt dit van een afstand en kap het af als je ziet dat het niet goed verloopt. - Zorg dat het niet te lang duurt en anders inkorten. |
Eventuele bijlage: Zie hieronder- vragen. |
Maak jouw eigen website met JouwWeb